A gyermekeknél figyelembe kell venni a digitális eszközök és a televíziózás korlátait és potenciális hátrányait, különösen hatéves kor alatt. Kétéves kor alattiak egyáltalán ne töltsenek időt a képernyő előtt a Egészségügyi Világszervezet (WHO) javaslata szerint.
www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more
A digitális eszközök használata sok előnnyel járhat, például oktatási lehetőségek és szórakozás szempontjából. Fontos megtalálni az egyensúlyt, mert ha mérleg elbillen sokkal több káros hatása van, mint előnye. Melyek lehetnek ezek?
- Káros hatások a fejlődő agyra: a korai életkorban túlzottan hosszú vagy tartós képernyőidőnek való kitettség negatívan befolyásolhatja az agy fejlődését. Ezek az időszakok kritikusak a nyelvi, motoros és érzelmi készségek kialakulásában, és az óvodásoknak több interaktív tevékenységre van szükségük a fejlődésükhöz.
- Fizikai, egészségügyi problémák: a hosszú ideig tartó ülés vagy a rossz testtartás a digitális eszközök használata közben hozzájárulhat a fizikai egészségügyi problémákhoz, például a hátfájáshoz vagy a szemproblémákhoz.
- Szociális izoláció: a digitális eszközökkel való túlzott foglalkozás növelheti az óvodások szociális izolációját, mivel elvonja őket a valós élet interakcióitól, mint a baráti játékok vagy közösségi tevékenységek.
- Alvászavarok: az intenzív képernyőidő a nap bármely szakában, különösen az esti órákban, alvásproblémákat okozhat az óvodásoknál. A kékfény kibocsátása a képernyőkről gátolja a melatonin termelését, ami az alvásciklust szabályozza.
- Függőség veszélye: az óvodások is veszélyeztetettek lehetnek a digitális függőség kialakulásában, ha nem korlátozzák a képernyőidőt és nem tanítják meg őket a felelős digitális eszközhasználatra. Ugyanolyan addikció alakulhat ki, mint a kábítószer használóknál, ha megvonjuk a „szert” agresszivitás, visszahúzódás, viselkedés zavarok, akár depresszió is kialakulhat.
- Kerüli a más tevékenységeket: ha az óvodások túl sok időt töltenek a digitális eszközökkel vagy televízió előtt, az elvonhatja őket más, szükséges és fontos tevékenységektől, mint a szabad játék, a személyes interakciók, a kültéri tevékenységek, mesehallgatás.
- A figyelmükre is negatív hatással van: csökken a kitartó figyelem, figyelem tartóssága.
- Sérül a beszédészlelés -megértés, csökken a szókincs, a beszédprodukció.
Ezen okok miatt fontos a gyermekek digitális eszközhasználatának szoros figyelemmel követése a szülők részéről. Optimális esetben a digitális eszközök, a televízió legyenek nagyon kicsi részei az óvodások életének, mindenképpen szülői jelenléttel. A valóságos, interaktív élményeknek, családi játékoknak, szabadban történő mozgásnak, mindennapi mesehallgatásnak továbbra is fontos szerepet kell kapniuk a gyermekek fejlődésében. Lényeges a szülői minta, ha a gyermekek azt látják, hogy ezeken az eszközökön töltjük napunk nagy részét, vagy bébicsősznek használjuk, hogy csendben maradjanak, nagy károkat tudunk okozni gyermekeinknek! Tegyük félre ezeket az eszközöket, amikor a gyermekeinkkel vagyunk, és velük foglalkozzunk, mert meglesz a jótékony hatása. Érdemes a családi szokásokat újra gondolni.
Fotók forrása: pixabay.com