Az utóbbi években számos vizsgálat eredménye, de a pedagógiai tapasztalat is azt mutatja, hogy mind az általános iskolában, mind a középiskolában megnőtt a tanulási nehézséggel, zavarral küzdő tanulók számaránya. Az iskolában sokszor panaszkodnak a pedagógusok, hogy a gyermek nem érti, amit mondanak neki. Az utasításokat rosszul értelmezi, elvész már a hallott információk között. Sokszor hallom és tapasztalom, hogy visszakérdeznek a gyerekek, gyakran elkalandoznak, nem figyelnek. A gyerkőcök egy csoportjánál a beszédfeldolgozási folyamatok bizonytalansága érhető tetten, amely a beszédészlelés életkori szinttől való elmaradásában vagy súlyosabb esetben a beszédmegértés zavarában nyilvánul meg. Gyakran a szóértés, mondatértés is problémát okoz. Okozatként a tanulási kudarc jelenik meg, amelyet a későbbi sikertelenség miatt különböző pszichés tünetek is követhetnek viselkedési zavarok, magatartási problémák. Találkoztam már olyan esetekkel is, amikor rövid időn belül megjelentek a viselkedésben jelentkező jelek. Azt kell mondanom paradox helyzet, mert ezek a gyerekek vannak „szerencsésebb” helyzetben, ha fogalmazhatok így, mert hamarabb jelzik, „figyeljetek rám, segítségre szorulok”. Ezt a” jelzést” hívja segítségül a csemete, s így hamarabb kerül szakemberhez és idejében elkezdődhet a probléma okának felderítése és kezelése. A csendesebb, visszahúzódó gyerekeknél előfordul, csak hosszú idő után derül ki, hogy a tőle elvárt szinttől jóval gyengébben teljesít. Azaz a tanulásra szánt idő nincs arányban a teljesítményével. A beszédészleléshez és megértéshez szükséges, de nem elégséges az ép hallás, tehát ép hallás mellett is megjelenhet a beszédészlelés és megértés zavara.
Néhány ötletet, amivel a gyerekek beszédészlelését, beszédmegértését fejleszthetjük
Eszköz: közismert meséről képek, amivel biztosan tudjuk, hogy találkozott már otthon, óvodában, iskolában. Pl. Hófehérke és hét törpe, Jancsi és Juliska, Piroska és a farkas, A kiskakas gyémánt félkrajcárja stb. Számítógép vagy okostelefon;
http://dydudu.hu/diafilm/076/076.html ezen a linken található A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mese diafilmen.
- Mi jut eszedbe arról, hogy mese?
A gyerekeket hagyjuk beszélni, elmondani, ami erről a szóról eszükbe jut. Kérdésekkel irányítsuk azokat, akik nehezen fogalmazzák meg gondolataikat. Kérdezzük meg melyik a kedvenc meséje? Milyen mesebeli szereplőket ismer?
- Robotnyelven mesével kapcsolatos szavak
Játékosan jelöljünk ki a bal vállunkon egy gombot, amikor ezt bekapcsoljuk, robotokká válunk. Nevet is adhatunk neki. Kérjük meg a gyerekeket, kapcsolják be. „Robotnyelven” szótagolva mondjunk meseszereplőket.
ó-ri-ás; tün-dér; tö-rök-csá-szár; ki-rály-lány; tör-pe; bo-szor-kány; va-rázs-ló; ki-rály-fi; sár-kány; kis-ka-kas; …
Próbálkozhatunk hangrobival, ekkor hangokra bontjuk a szavakat, ez már egy magasabb szint. Először csak egy pár szótagot mondjunk hangokra bontva a többit szótagolva.
- t-ö—rök – cs-á – szár.
Ha azt tapasztaljuk, hogy jól megy a gyereknek a szótagolásról áttérhetünk a hangokra bontásra.
Vágjunk szét egy cselekményt bemutató képet annyi darabra ahány szót fogunk mondani és minden ki talált szó után adjunk egy darabot a képből a gyereknek, dicsérettel egybekötve. A következő játéknál ezt a képet rakja össze a csemete.
- Kép-összerakó
Beszélgessünk a képről. Mit látsz ezen a képen? Kik vannak rajta? Mit csinálnak? Ki hol található rajta? Milyen a kedvük? Ki örül a képen? Neked most milyen kedved van?
- Ismert mese felelevenítése mesekönyvből, képek segítségével
A kiskakas gyémánt félkrajcárja c. mese. Lapozzuk végig a könyvet és beszéljük meg mi történik az egyes képeken. Ki mit csinál az adott oldalon, mi történik? Miért lett mérges a kiskakas? Kire haragudott meg? Mi történt a mese végén? Milyen lett a kedve a kiskakasnak? Szerinted miért?
- Nyomozz füllel! -Mese újra olvasása
Most nyomozó leszel és csak a füleddel nyomozhatsz. Olvassuk fel a mesét. „Azt játsszuk, ha azt szót hallod a mesében, hogy kiskakas vehetsz egyet a krajcárokból.” Minden egyes alkalommal, amikor a gyerek meghallja, a kiskakas szót vegyen el egyet. Ez lehet egyszerű korong, de ténylegesen készíthetünk krajcárhoz hasonló formát. Ha elkerüli a figyelmét az adott kifejezés olvassuk újra a mondatot.
Számoljuk meg mennyi krajcárt sikerült összegyűjtenie. Dicsérjük meg milyen szemfüles nyomozó volt.
- Képrendező– Mese képeinek sorbarendezése
Nyomtassuk ki a mese képeit. Keverjük össze, a gyerek a mese cselekményének sorrendjébe helyezze el. Ha valahol elakad, kérdezzük meg mi történt előtte, utána? Hagyjuk hagy próbálkozzon, bátorítsuk kérdezésre. Kérdezzük meg, mi tetszett legjobban a mesében.
- Képek-hangok párosítása
Rakjunk ki különböző képeket. Mondjuk el, hogy a képen szereplő dolgoknak fogjuk a hangját meghallgatni. Aki hamarabb megtalálja minek/kinek a hangját hallja az fölveheti a képet, de utánozni kell a hangot, amit hallottunk. A képen szereplő dolognak a nevét nem mondhatjuk ki, csak a hangját.
Felvehetünk telefonnal különböző hangokat vagy a neten találhatóak olyan oldalak, ahol különböző hangok hallhatóak. Válasszuk ki mit fogunk meghallgatni és ehhez keressünk képeket!
Pl.: http://momoradio.hu/haz-koruli-allatok-hangjai/
https://www.youtube.com/watch?v=7mNV9Co7saI állathangok gyerekeknek
- Memóriajáték Kép-hang
Fordítsuk lefelé a képeket mindegyikből kettő legyen. Fordítsuk fel egyenként. A képen található dolgok hangjait mondjuk ki- keressük meg a párokat. Az veheti fel az ábrát, aki megtalálta a párját és helyesen utánozta a hangot. Vajon ki lesz a győztes?
Derűs tanulást, vidám napokat kívánok nektek!