Petykó Ágnessel és és Petró Károllyal arról beszélgettünk a Lakihegy Rádióban, hogyan segíthetjük otthon a hatékony tanulást. A teljes hanganyagot és néhány gondolatot osztok meg. A következő beszélgetés október 2-án 8 óra 30 perckor lesz hallható.
- Az iskolásunknak biztosítsunk nyugodt csendes helyet a tanulásra, ha nincs külön szobája, legyen egy erre kijelölt hely, asztal ahol zavartalanul elvégezheti a feladatait.
- Írjuk rá minden lehetséges iskolai eszközére a nevét. Igen még a ceruzáira is kis matricára, amit celluxszal még körbe ragasztunk. Így, ha szétszórja a felszereléseit könnyen megtalálható lesz.
- Használjunk házi feladat füzetet, amit mindennap közösen átnézünk, miből van lecke. Szépen lassan, türelemmel szoktassuk rá a használatára. Kérjük meg a tanító nénit, a nap végén egy láttammal jelezze felénk, hogy mindent felírt a csemeténk. Ha véletlenül kimaradt a láttam jel legyen szülőtárs, barát, akitől el tudjuk kérni a feladatot. A gyermeknek lassan beépül a szokásrendszerébe, hogy már önállóan beírja teendőit.
- Közösen nézzük át az órarendet és készítsünk egy tervet, milyen sorrendbe kezdjük el a tanulást. Egyszerre rövid ideig foglalkozzon a gyermek a leckéjével. Segítsünk neki a tananyag elsajátításának megszervezését.
- Közvetett módon erősítsük tanulási készségeit. A konyha nagyszerű hely erre a lehetőségre. Készítsünk együtt egyszerűbb ételeket. Használjuk a konyhai mérleget, készítsünk egyszerűbb süteményeket, olvastassuk el a receptet, írathatunk bevásárlólistát. Bízzuk meg életkorának megfelelő feladatokkal. Pl. hozzon x db burgonyát, játékosan megszámlálhatjuk, összehasonlíthatjuk melyik a legkisebb, legnagyobb van-e két egyforma. Miközben haladunk a munkával játszva fejlődik gyermekünk.
- Minden este meséljünk! A mesékben óriási erők lakoznak értelmileg, érzelmileg, megküzdési stratégiákkal egyaránt felvértezik a gyerekeket. Esténként gyújthatunk gyertyát is, attól még hangulatosabbá tehetjük ezeket a varázslatos perceket. Ha tehetném, receptre írnám fel, hogy minden szülő meséljen a gyermekének.
- Fejlesszük gondolkodási képességeit tegyünk fel nyitott kérdéseket. Ezek olyan kérdések, melyre bőven, kifejtően lehet válaszolni. A válaszadásban nem szab meg semmilyen irányvonalat. Pl. „Mi a véleménye…?” „Mit tud mondani a …-ról?”
- Kerüljük a tévézést, videózást, ha még sem tudjuk kikerülni, válasszunk közösen olyan műsort, amit együtt nézünk meg és tudunk utána róla beszélgetni. Itt is a nyitott kérdéseket használjuk. Ne hagyjuk a gyermeket felügyelet és válogatás nélkül különböző műsorokat nézni!
- Erősítsük a megküzdési képességeit, ami azt jelenti, hogyan tudja frusztrációit levezetni, ha mi nem vagyunk jelen. Van olyan gyerek, aki rajzolással, mozgással, írással, zenehallgatással vagy azzal, hogy csendben szeretne lenni kiszűrve minden zavaró ingert, ami a külvilágból érkezik. A mai gyerekek közül sokan nagyon szenzitívek (érzékenyek) az erős, túl sok zajra, érintésre, illatokra. Hagyjuk őket magukba elmélyülni szükségük van rá. Ezt az iskolában is fontos figyelme venni. Van úgy, hogy csak úgy csendre vágynak a gyerekek, adjuk meg nekik a lehetőséget elvonulásra. Nem szükséges nekik mindig csicseregniük, könnyítsük meg a helyzetüket.