Ranschburg Jenő szerint az agresszió során az egyén nyílt vagy szimbolikus formában szándékosan okoz kárt, sérelmet másokban, önmagában vagy a körülötte lévő tárgyakban. Megmutatkozhat fizikai, verbális és fantázia formájában. Egyre kisebb korban jelentkeznek az agresszió különböző megnyilvánulásai. Van olyan gyerek, akihez ha váratlanul hozzáérnek, azonnal üt vagy széttöri ceruzáit, könyveit, székeket dobál, szélsőséges esetben rettegésben tarhatja a társait. A konfliktusait, problémáit csak károsító viselkedéssel tudja megoldani. A szocializációnak biztosítania szükséges az agresszív feszültségek más, a társas kapcsolatok szempontjából megengedett csatornákon történő levezetését. Képzeljünk el több kuktát. Látszólag egyformák, de mindegyikben más összetevő van és ráadásul más hőfokon rotyognak. Optimális esetben nyomásszabályozó szelepből folyamatosan lép ki a gőz, ezek a gyerekek más „hőfokon működnek” és más összetevőkkel rendelkeznek, nem tudják a gőzt, a feszültségüket kiengedni, hanem hirtelen robbannak. Három olyan agresszív jelenséget és kialakulásának folyamatát szeretném bemutatni, amelyek gyakran előfordulnak óvodában és iskolában.
Értékelés labirintusában
Az értékelés ideális esetben mind didaktikai, pedagógiai és pszichológiai szempontból szakszerű, igazságos, személyiségfejlesztő és jelentős motiváló hatással bír. Sok szempont ez, aminek jó lenne megfelelni a gyermekek érdekében. Mégis sokan félreértelmezik ezeknek a jelentőségét. Ha jól értékelünk, mindenki nyer és tanul belőle. Számos vizsgálat bizonyította már, hogy az iskolai jegyek nincsenek arányban az életben elért sikerekkel. Ezzel azt szeretném mondani, hogy nem csak a kitűnő bizonyítvány ér valamit. A teljesítménykényszer alatt vannak olyan gyermekek, akik képességeik alatt tudnak teljesíteni szorongásuk miatt. Segítsünk nekik a családban és iskolában is a nyugodt, bátorító közeggel.
Hogyan segítsük a tanulási nehézséggel, zavarral küzdő gyermeket a családban?
Az előző cikkemben azt mutattam be, mit tehetünk iskolai környezetben, hogy megkönnyítsük a problémával küzdő gyermek életét. Fontos azonban a szülőkkel való megfelelő kapcsolat kialakítása és érthető kommunikáció, hogy optimálisan tudjon működni a gyerek-pedagógus-szülő hármas egysége. Amikor kiderül egy gyermekről, valamilyen nehézséggel, zavarral küzd sok szülő megijed, ami természetes. Nyugtassuk meg a szülőket. Fontos, hogy meg tudjanak bízni bennünk, hogy a mi óvó szárnyaink alatt biztonságban lesz a legféltetteb kincsük. Beszéld meg négyszemközt a szülővel, hogy miben tudtok egymás segítségére lenni. Fontos a szülők figyelmét felhívni, hogy mindent megteszünk a csemetéért, de otthon is vannak elvégzendő tennivalók az optimális fejlődés érdekében. Érdekes az élet, mert szülőként és pedagógusként minkét oldalt megtapasztalhattam.
Hogyan segítsük a tanulási nehézséggel, zavarral küzdő gyermeket?
Az iskolában és otthon is szükséges a megfelelő tanulási környezetet kialakítani, hogy a gyermek biztonságban érezze magát. Az intézményben nagyon fontos a pedagógus részéről a nyitottság, elfogadás és megismerés. Tapasztalatból írom, ha a felnőtt elfogadja a diákot, akkor a társai is elfogadják. A pedagógus viselkedése minta a gyerekeknek, ha azt látják, hogy mennyire segítőkész, kedves azzal a gyermekkel is, akinek nehezen megy a tanulás vagy magatartás problémával küszködik akkor a gyerekek is segítőkészek lesznek egymáshoz. Hatalmas segítség lehet a gyermekeknek és pedagógusoknak ez az energia, hogy el tudják fogadni azt is, aki más képességekkel rendelkezik. Sok-sok szeretet és türelem, következetesség szükséges hozzá az tény, de meglesz az áldásos hatása.