A digitális eszközök a gyermekek fejlődésében – amikor megbillen az egyensúly

A gyermekeknél figyelembe kell venni a digitális eszközök és a televíziózás korlátait és potenciális hátrányait, különösen hatéves kor alatt. Kétéves kor alattiak egyáltalán ne töltsenek időt a képernyő előtt a Egészségügyi Világszervezet (WHO) javaslata szerint.

www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

A digitális eszközök használata sok előnnyel járhat, például oktatási lehetőségek és szórakozás szempontjából. Fontos megtalálni az egyensúlyt, mert ha mérleg elbillen sokkal több káros hatása van, mint előnye.  Melyek lehetnek ezek?

 

  1. Káros hatások a fejlődő agyra: a korai életkorban túlzottan hosszú vagy tartós képernyőidőnek való kitettség negatívan befolyásolhatja az agy fejlődését. Ezek az időszakok kritikusak a nyelvi, motoros és érzelmi készségek kialakulásában, és az óvodásoknak több interaktív tevékenységre van szükségük a fejlődésükhöz.
  2. Fizikai, egészségügyi problémák: a hosszú ideig tartó ülés vagy a rossz testtartás a digitális eszközök használata közben hozzájárulhat a fizikai egészségügyi problémákhoz, például a hátfájáshoz vagy a szemproblémákhoz.
  3. Szo­ci­ális izoláció: a digitális eszközökkel való túlzott foglalkozás növelheti az óvodások szociális izolációját, mivel elvonja őket a valós élet interakcióitól, mint a baráti játékok vagy közösségi tevékenységek.
  4. Alvászavarok: az intenzív képernyőidő a nap bármely szakában, különösen az esti órákban, alvásproblémákat okozhat az óvodásoknál. A kékfény kibocsátása a képernyőkről gátolja a melatonin termelését, ami az alvásciklust szabályozza.
  5. Függőség veszélye: az óvodások is veszélyeztetettek lehetnek a digitális függőség kialakulásában, ha nem korlátozzák a képernyőidőt és nem tanítják meg őket a felelős digitális eszközhasználatra. Ugyanolyan addikció alakulhat ki, mint a kábítószer használóknál, ha megvonjuk a „szert” agresszivitás, visszahúzódás, viselkedés zavarok, akár depresszió is kialakulhat.
  6. Kerüli a más tevékenységeket: ha az óvodások túl sok időt töltenek a digitális eszközökkel vagy televízió előtt, az elvonhatja őket más, szükséges és fontos tevékenységektől, mint a szabad játék, a személyes interakciók, a kültéri tevékenységek, mesehallgatás.
  7. A figyelmükre is negatív hatással van: csökken a kitartó figyelem, figyelem tartóssága.
  8. Sérül a beszédészlelés -megértés, csökken a szókincs, a beszédprodukció.  

Ezen okok miatt fontos a gyermekek digitális eszközhasználatának szoros figyelemmel követése a szülők részéről. Optimális esetben a digitális eszközök, a televízió legyenek nagyon kicsi részei az óvodások életének, mindenképpen szülői jelenléttel. A valóságos, interaktív élményeknek, családi játékoknak, szabadban történő mozgásnak, mindennapi mesehallgatásnak továbbra is fontos szerepet kell kapniuk a gyermekek fejlődésében. Lényeges a szülői minta, ha a gyermekek azt látják, hogy ezeken az eszközökön töltjük napunk nagy részét, vagy bébicsősznek használjuk, hogy csendben maradjanak, nagy károkat tudunk okozni gyermekeinknek! Tegyük félre ezeket az eszközöket, amikor a gyermekeinkkel vagyunk, és velük foglalkozzunk, mert meglesz a jótékony hatása. Érdemes a családi szokásokat újra gondolni.

Fotók forrása: pixabay.com