Félévi értesítő- Maradjunk higgadtak!

A Lakihegy Rádióban a félévi értesítőről beszélgettünk. Hamarosan eljön a félév lezárása és ezzel a félévi értesítők kiosztása. Sok diák, szülő szorongásként éli meg ezeket a napokat. Szerintem minden szülő büszke lehet a gyermekére, osztályzattól függetlenül. Ne hagyjuk gyerekeinket abban a tévhitben felnőni, hogy azt érezzék, a szeretetünk attól függ, hogyan teljesítenek az iskolában. “Egy szülő nem adhat nagyobb ajándékot a gyerekének, mint hogy büszke rá!”

 

Természetesen ez nem azt jeleneti, hogy ne beszéljük át az elért eredményt. Igyekezzünk higgadtan, nyugodt körülményeket teremtve átbeszélni a félévi tájékoztató eredményét akár jó, akár nem. Mindenképpen kapjon a gyermek világos, érthető visszajelzést minden jegyéről. Emeljük ki azt, amiben jól teljesített, beszéljük meg, amiből javításra szorul. A gyermek nem a félévi értesítővel egyenlő.

Ha a remélttől rosszabb jegyek találhatók a félévi tájékoztatóban érdemes kideríteni az okát.

Kérdezzük meg mit gondol a gyermek az elért eredményéről, miként látja a történteket? Mondjuk el mi is szülők az érzéseinket, véleményünket, ami előremutató, támogató legyen. Reálisak-e szülőként az elvárásaink? Honnan indult hová jutott gyermekünk?  Kerüljük a másik gyerekhez vagy testvéréhez történő hasonlítását!

Büntetés helyett tervezzünk a gyerekkel, pedagógussal akár más szakemberekkel közösen a fejlődés érdekében. Elérhető reális célokat tűzzünk ki. Bátorítással, megértéssel óriási segítséget tudunk adni szülőként, pedagógusként egyaránt.

Nézzük át a gyermek heti rendjét, nincs-e túlzsúfolva szakkörökkel, különórákkal. Sokszor a kevesebb több.  Mennyi időt tölt el túlzott számítógépezéssel, televíziózással? Ne tiltsuk meg ezek használatát, hanem szabjunk időkeretet és válasszuk ki azokat a műsorokat, amit a gyerek megnézhet velünk közösen.  

Az iskolai eredményességhez a megfelelő készségek és a motiváció mellett ügyes tanulási technikákra, módszerekre is szükség van.

Az értékelés ideális esetben mind didaktikai, pedagógiai és pszichológiai szempontból szakszerű, igazságos, személyiségfejlesztő és jelentős motiváló hatással bír. Sok szempont ez, aminek jó lenne megfelelni a gyermekek érdekében. Mégis sokan félreértelmezik ezeknek a jelentőségét. Ha jól értékelünk, mindenki nyer és tanul belőle. Számos vizsgálat bizonyította már, hogy az iskolai jegyek nincsenek arányban az életben elért sikerekkel. A teljesítménykényszer alatt vannak olyan gyermekek, akik képességeik alatt tudnak teljesíteni szorongásuk miatt.  Segítsünk nekik a családban és iskolában is a nyugodt, bátorító közeggel.

Ismerjük meg a gyermek képességeit. Mindig azt nézzük önmagához képest mennyit fejlődött. Van olyan gyerek, aki kevés tanulással nagyon jó eredményt tud produkálni, de van olyan tanuló, aki sokkal több időt fordít az ismeretek elsajátítására. Értékeljük a befektetett munkát, kitartást, erőfeszítést!

A fejlődő szemléletmód

„Carol Dweck Stanford Egyetem  pszichológiaprofesszora a fejlődési szemléletmódot kutatja. A felismerést, hogy elménk tanulási és problémamegoldó képessége fejleszthető. Rögzült és fejlődő személetmódot különböztet meg. Az előadásban a nehézséget jelentő problémák kétféle megközelítési módját ismerteti. Nem vagy elég okos ahhoz, hogy megoldd a feladatot … vagy csak “még” nem oldottad meg? Hiszen ha tudjuk, hogy a képességek fejleszthetők akkor minden gyerek alapvető jogává válik, hogy a fejlődés garantáló a „még „ erejét hasznosítani képes környezetben éljen!”

A még erejét hasznosító képes környezetben gazdag, további nyugodt, derűs napokat kívánok!

 

Fotók forrása: pixabay.com