Néhány játékötletet ajánlok nektek, amit szülőként és pedagógusként is használhattok. A gyerekek nagyon szeretik és cselekvésbe ágyazottan, játékosan sajátítják el az ismereteket. Érdemes beszereznetek zsebes dobókockákat, mert rengeteg lehetőséget rejt magában. A kocka zsebeibe témáknak megfelelően helyezhettek el képeket, szavakat, kérdéseket csak a fantáziátok szab határt a használatának. Bármilyen órán használható kooperatív munkához is szuper, itt már a gyerekek tölthetik meg tartalommal a zsebecskéket. El is nevezhetitek varázskockának, mert igazi csodák képesek születni használatukkal.
Guríts és válogass!
Amit fejleszt: szókincs (rokon értelmű szavak), kép-szó azonosítás, vizuális figyelem, szerialitás ( összetett feladat)
Guríts a kockával, aminek az oldalain hat darab kép van! A kigurított kép nevét válaszd ki az asztalon található kék szókártyák közül. Ha ezt ügyesen megteszed, a sárga szavak közül azokat keresd ki, ami ugyanazt jelenti, mint a kék szó. Rakd egymás alá a szavakat!
A kocka képei |
||||||
kék szavak |
mosolyog | fázik | sír | énekel | fut | eszik |
sárga szavak | nevet | didereg | zokog | dalol | szalad | falatozik |
kacag | reszket | pityereg | nótázik | kocog | táplálkozik |
Kódfejtés
Amit fejleszt: vizuális figyelem, szerialitás, mondatalkotás
Most képzeld el, hogy nyomozó vagy és kaptál egy titkos üzenetet. Csak akkor tudod megfejteni, ha feltöröd a titkos kódot.
PL.
megyek ≈
kelek ♥
korán ]
kirándulni ◊
mert ⇑
reggel ♣
♣ ] ♥ ⇑ ≈ ◊
Guruló-felelő
Amit fejleszt: auditív figyelem, auditív emlékezet, szövegértés
Egy rövid mesét fogok neked felolvasni. Nagyon figyelj! Ha meghallgattad, dobhatsz a kockával. A kocka oldalain vannak azok a feladatok, amikre majd tudsz válaszolni.
- szereplők
- helyszín
- jó
- rossz
- tulajdonság
- Miért?
Tekergetek-keresgetek
Amit fejleszt: hangos értő olvasás, olvasott szöveg értése, figyelem, szerialitás (összetett feladat), vizuális észlelés – tájékozódás a szövegben
Most te fogsz egy rövid mesét felolvasni. Figyelmesen olvass! Ezen a keréken kérdések vannak. Meg kell középen forgatnod a nyilat, amelyik kérdésnél megáll, azt a választ keresd ki a meséből és húzd alá azzal a színnel amilyen a játékmező színe!
(A körcikkekben kérdések vannak.)
Zöld: Mi a véleményed a kecskék viselkedéséről?
Piros: Kik a szereplők?
S.kék: Hol találkoztak a szereplők?
Sárga: Ki mászott fel először a pallóra?
Szürke: Miért tért vissza az öregebb kecske?
V.kék: Mit csináltak a palló közepén?
Lila: Mi történt a kecskékkel?
Barna: Miért kerültek ilyen nehéz helyzetbe a kecskék?
Gurító- okoskodó
Amit fejleszt: ritmus, fonéma tudatosság, mentális lexikon fejlesztése
A kocka minden oldalán szótagok vannak. Amelyik oldalra gurítasz, azzal a szótaggal próbálj meg minél több szót kitalálni.
Pl.:
pa-
ma-
va-
su-
ba-
ru-
Tekergő-szóerdő
Amit fejleszt: síkbeli és térbeli tájékozódás, vizuális szintézis, szóértés, mondatértés, szólásmagyarázat
Ebben a játékban tekergő leszel. A padlón szavakat látsz leragasztva, de nem tekereghetsz ám csak magadtól, mert a végén eltévedsz. A szavak erdejében segítek neked tájékozódni mondom merre és mennyit lépj. Ha odaérsz, felveheted a padlóról azt a szót, amire érkeztél. Ha ügyes tekergő vagy és sehol nem tévedsz el, egy mondatot kapsz megfejtésül.
ás | az | vermet | 1. Jobbra egy: Aki
2. föl egy, jobbra egy: másnak
3. jobbra egy, fel kettő: vermet
4. balra kettő: ás
5. le egy, balra kettő: maga
6. le egy, jobbra kettő: esik
7. balra egy, le egy: bele |
|
Köti | a | maga | ||
esik | másnak | ebet | ||
start | Aki | bele. | karóhoz. |
Válaszd ki az asztalon található képek közül, amelyik ehhez a mondathoz illik. Szerinted ezt a mondatot szó szerint kell érteni? Vajon mikor mondjuk ezt? Válaszd ki a mondathoz és a képhez illő magyarázatot!
A szavak erdejében még maradtak szavak. Ha ügyesen sorba rakod őket, még egy szólást kapsz. Válaszd ki ehhez is a megfelelő képet és magyarázatot.
Kép-mondat sorba rendezése
Amit fejleszt: szóértés, mondatértés, írásbeli és szóbeli szövegalkotás, kép-mondat azonosítás, néma értő olvasás, időrendiség
Egy nagyon aranyos mesét hoztam most neked. Olvasd el figyelmesen! Képzeld képek is vannak hozzá. Miután elolvastad a mesét az lesz a feladatod, hogy ezeket a képeket rakd sorba, ahogyan a mesében történtek az események. Válaszd ki, a hozzájuk tartozó mondatokat!
Szerinted az előbbi játékban megbeszélt szólások közül melyik illik a meséhez?
Meséld el most a történetet a képek segítségével, saját szavaiddal!
- A nyúl versenyre hívja a sünt.
- A sün tervet sző a feleségével.
- Elindul a verseny.
- A nyúl a sünt látja a barázda végén.
- Visszafelé is a sün várja meg a nyulat.
- A nyúl bocsánatot kér.
Minél több érzékszervet vonunk be a tanulás során, annál eredményesebb lesz a bevésődés. Történhet úgy a szöveg újraalkotása, hogy ők rajzolják meg a szereplőket és elbábozzák vagy dramatizálják a mesét. Lehet kooperatív munkában folytatni, új mesebefejezést írni vagy a szereplőkkel kapcsolatos minél több információt begyűjteni, közmondások, ismeretterjesztő szövegek, dalok. Tényleg csak a fantáziánk szab határt.
Gurítok-felelek
Amit fejleszt: auditív figyelem, auditív emlékezet, ok-okozati összefüggés, szövegértés
Dobj a dobókockával! Minden oldalhoz az előbbi játékban olvasott meséhez tartozik egy kérdés. Ha pl. hatost dobsz, a hatost kérdést kell elvenni az asztalról.
- Kik a mese szereplői?
- Hol játszódik a mese?
- Milyen tulajdonságai vannak a nyúlnak?
- Milyen tulajdonságai vannak a sünnek?
- Miért tudott nyerni a sün a versenyfutásban?
- Mi a véleményed a nyúl viselkedéséről?
Mondatpiramis
Amit fejleszt: auditív memória, auditív figyelem, észlelés, szókincs, mondatértés.
Mondatokat fogok neked mondani. Mindig egyre hosszabbodni fognak Figyelj jól, mert mindig vissza fogok kérdezni egy-egy szóra, ami a mondatban szerepel.
Pl.
A cica játszik.
Ki játszik?
A cica az egérrel játszik.
Mivel játszik?
A cica a kicsi egérrel játszik.
Milyen egérrel?
A cica a kicsi egérrel játszik a házban.
Hol játszik a cica az egérrel?
A cica unatkozik, ezért a kicsi egérrel játszik a házban.
Miét játszik a cica az egérrel?
Lapozgató-kiegészítő
Amit fejleszt: vizuális memória, vizuális figyelem, szókincs, olvasott szövegértés
Elhoztam neked az Ablak-Zsiráf gyermeklexikont. Figyelmesen olvasd el a megjelölt a JUH, JUHÁSZ címszót!
Csukd be a könyved, majd egészítsd ki az alábbi szöveget!
A juh másik neve:_______________ . A _______________ a legelőn legel, a _______________ őrzi őket. A juh kicsinyét _______________, hímjét _______________ nevezzük. Gyapjából, ami a juh _______________, szövet készül. Nagyon ízletes a juhtejből készült _______________ és túró.
Derűs perceket kívánok nektek és bízom benne, találtok nektek tetsző feladatot, amit szívesen használtok, családban vagy osztályban a csemetékkel.