Pozitív nevelés, pozitív érzelmi állapot

Minden gyerek nagy álmokkal, lelkesedéssel kezdi el iskolai életét. Később viszont történik valami, aminek hatására a korábbi buzgóság alább hagy. Az évek múlásával egyre erőteljesebbé válhat a tanulás iránti vágy csökkenése, különböző tanulási, beilleszkedési, magatartási nehézség és pszichés tünet jelentkezhet. Kezdhetnék sorolni a miérteket, mert többféle okra vezethető vissza ennek a magyarázata. Ahány ok annyi lehetséges megoldás.
„A gyerek olyan, mint pillangó a szélben: egyesek magasabbra szállnak, mint mások, de mindegyikük legjobb tudása szerint repül. Miért hasonlítanánk hát össze őket? Mindegyik más. Mindegyik különleges. Mindegyik gyönyörű!”-írja egy ismeretlen szerző e bölcs gondolatot.

Miért meghatározó a pozitív érzelmi állapot az iskolában és családban?

Az iskola hatással van a gyermek minden napi és későbbi életére, sőt a családéra is. Minél több pozitív érzelmet él át a gyermek annál magabiztosabbá válik, nő az önértékelése, önbizalma. Társas kapcsolata javul, toleránsabb lesz, nyitottabbá válik a világra. Sokkal jobban fejlődik a gyermek megismerési és szociális képessége ebben az állapotban. Nő az intellektuális terhelhetősége ezáltal jobban teljesít az iskolában. Van amikor az emóció felülírja a kogníciót. Mit is jelent ez? Ha a gyermek negatív érzelmi állapotban van pl. szorong, feszült, ideges önmagához képest gyengébb eredményeket produkál. Akár olyan szinten blokk alá kerülhet, hogy képtelen megszólalni. A pozitív pszichológia tudomány kutatási eredményein keresztül tehát egy teljesen új megvilágításba kerül az iskola és család világa is, emellett számtalan tapasztalati prioritást hordoz magával.
Hogyan érhető el, hogy a gyermek minél több érzelmi állapotot érjen el?

A pozitív pszichológia az egyén erősségeire épít nem a hiányosságaira, ezért tisztában kell lennünk a gyermek képességével. Minden gyermek egy keresztrejtvény, meg kell fejtenünk a hozzájuk vezető utat. Amikor tudjuk ki miben jó azokat a képességeket erősíteni szükséges a gyengeségeket pedig fejleszteni. A gyermekeknek biztosítani kell a pozitív érzelmi állapotok rendszeres átélését. Ilyen lelki helyzetek az öröm, jókedv, büszkeség, empátia, biztonság stb. A gyakori pozitív érzelmi állapot megélése képes semlegesíteni a negatív érzelmi állapotokat, mint pl. szorongás, düh, szégyen stb.

Fontos a gyerekeknél, de igaz a felnőttek világára is a biztonság. Ha választani kell a bizonytalan jó vagy a biztos rossz között az emberek nagy százaléka az utóbbit választja. A biztonságra való törekvés a gyermekeknél még fokozottabban érvényes. A felnőttek, társak szerető támogatása, megbízhatósága, a szabályok átláthatósága, következetessége adja meg az érzelmi biztonságot. Az érzelmi biztonságot adó hely az a fészek, ahol meg lehet tanulni szárnyalni és bátorságot meríteni a repüléshez, viszont tudja az úton lévő, hogy mindig van egy hely ahol szeretettel fogadják.

Hidd el, hogy képes vagy rá, és félig már véghez is vitted!-írta Theodore-Roosevelt.

Mit is jelent ez a gyakorlatban?

Létezik a Pygmalion-effektus jelenség önmagát beteljesítő jóslat. A kutatók általános iskolai pedagógusoknak azt mondták, hogy egynéhány tanulójuk teljesítése a tanév folyamán előreláthatólag nagy javulást mutat majd. Az iskolaév végén egy valóságos intelligenciateszttel megmérték a gyerekek intelligenciahányadosát. Az eredmények szerint a korábban random módon kiválasztott tanulók társaikhoz képest 10 ponttal nagyobb IQ- növekedést értek el. A pedagógusok gyors teljesítményjavulással kapcsolatos elvárásai, a fokozott figyelem tehát tényleges javulást indukáltak a véletlenszerűen választott iskolásoknál.

A pozitív megerősítésnek minden nap jelen kell lenni a gyerekek életében. Bátorítással, segítéssel, dicsérettel nagyobb fejlődés tapasztalható.

A dicséret mindig okkal és reálisan történjen, előremutató legyen, a cselekvésre orientálódjon, az elvégzett feladatra, ne a külsőségekre.

Dolgozatírásnál, felelésnél ugyancsak meghatározó, miként oldja a pedagógus a gyerekekben kialakult feszengést.

Egy kedves üzenet a gyerekeknek a táblára felírva vagy bátorító beszélgetéssel a megmérettetés előtt és máris csökken a szorongásszintjük, az agy pozitív állapotba kerül, aminek hatására akár 31%-kal növekedhet a teljesítmény.

A pozitív nevelés/oktatás, a pozitív érzelmi állapotok megélése iskolában és a családban alkalmazható. A gyerekeknek a mai világban nagy szükségük van ezekre az emóciókra, hogy a világra nyitott, kreatív, elégedett felnőtté válhassanak.

Petőné Honvári Jolán